onsdag 28. april 2010

Materialutprøvninger


Arbeidsplassen min på Kunsthøgskolen i Bergen har vært fylt opp av rare prosjekter dette året. Jeg har drevet med forskjellige materialutprøvninger som for noen kan oppleves som groteske og ekle. Jeg har vært opptatt av materialer som er ganske alminnelige og med "kroppslig/organisk" kvalitet. Avhengig av kontekst, pirrer de nysgjerrigheten og/eller vekker avsky.

Under har jeg lagt noen bilder som viser uferdige arbeid og diverse utprøvninger. Jeg har nemlig erkjent at prosessen kan være mer interessant og intens enn det endelige resultatet, det såkalte "kunstverket".

I fagartikkelen "Kjøttkunstneren", skriver Professor dr.med. Finn Skårderud at "angsten ikke bare er noe vi frykter, men som vi også oppsøker (...) Kanskje vi oppsøker ubehaget for å lære å beherske det"









Over er noen "leftovers" fra installasjonen "Neverland" som består av fotografier fra serien "The End is the Beginning is the End" som jeg viste på en gruppeutstilling på Galleri Fisk i fjor. jeg har skrevet en del om denne installasjonen her. Jeg syntes i ettertid at nevnte installasjon var problematisk og hadde sine svakheter. Derfor bestemte jeg meg for å resirkulere fotoutskriftene og installere dem annerledes, hvilket jeg syntes fungerte mye bedre.





























Noen materialer forandrer karakter over tid. Under ser du hvordan levningene fra installasjonen
"Carrion" har skrumpet inn. De sprengklare latexhanskene over er nærmest blitt mumifisert i løpet av mange måneder. Og fortsatt er de i metarmofose.




Ingen kommentarer: